Blog /

Λογοθεραπεία παιδιών και εφήβων

Λίστες γλωσσικής ανάπτυξης

Λογοθεραπεία παιδιών και εφήβων

Αξιολόγηση   Θεραπεία  Διαταραχές

Χρειάζεται το παιδί μου, λογοθεραπεία;

Πολλοί γονείς αναρωτιούνται και θέτουν συχνά στο εαυτό τους αυτό το ερώτημα. Την απάντηση, μπορείτε να τη δώσετε και μόνοι σας. Εσείς οι ίδιοι γνωρίζετε πολύ καλύτερα από τον καθένα το παιδί σας, ξέρετε τις ικανότητες του αλλά και τις αδυναμίες του, αν λοιπόν, έχετε κάποιες ανησυχίες σχετικά με τον λόγο και την ομιλία του καλό θα ήταν να εμπιστευτείτε το ένστικτο σας που συχνά προειδοποιεί για κάποιες καταστάσεις, αποφύγετε τις προτροπές που μπορεί να σας πει ό οποιοσδήποτε και απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό αναπτυξιολόγο ή λογοθεραπευτή.

 

ΠΩΣ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΩ;

Αφού τσεκάρετε μια από τις παραπάνω λίστες γλωσσικών αναπτυξιακών ορόσημων ανάλογα με την ηλικία του παιδιού σας και σημειώσετε τους προβληματισμούς σας. Το επόμενο βήμα αρχικά, είναι να μας καλέσετε στο τηλ. 211-4090184 και να κλείσετε ένα ραντεβού με την επιστημονικά υπεύθυνη του τμήματος λογοθεραπείας, για ένα σύντομο τεστ λογοθεραπείας το οποίο θα διαρκέσει 15-20 λεπτά με το παιδί και θα μας παρέχει μια συνοπτική εικόνα των επικοινωνιακών δεξιοτήτων του, συλλέγοντας με αυτό τον τρόπο πληροφορίες σχετικά με την άρθρωση, την κατανόηση, την έκφραση του λόγου του, την ευχέρεια του λόγου, τις κοινωνικές δεξιότητες και τη φωνή. Αν εντοπιστούν στοιχεία ανησυχίας προχωράμε στο επόμενο βήμα της αξιολόγησης.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Η λογοθεραπευτική αξιολόγηση περιλαμβάνει τα εξής στάδια:

  • συνέντευξη από το γονέα,
  • στοματοπροσωπική εξέταση,
  • αρθρωτικό τεστ,
  • γλωσσικές δοκιμασίες έκφρασης και κατανόησης της γλώσσας,
  •  κοινωνικές δεξιότητες,
  • φωνολογική επίγνωση,
  • αξιολόγηση ευχέρειας ανάγνωσης,
  • τεστ μαθησιακών ικανοτήτων,
  • τεστ προσχολικής ηλικίας και τέλος
  • ένα δείγμα ομιλίας.

Αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει 45-90 λεπτά μέχρι να ολοκληρωθεί. Μετά την αξιολόγηση, ο λογοθεραπευτής θα συζητήσει τα ευρήματα με τον γονέα και θα λάβει γραπτή έκθεση εντός λίγων ημερών, όπου θα παρουσιάζονται αναλυτικά τα αποτελέσματα των διαγνωστικών τεστ και οι συστάσεις. Η αξιολόγηση αυτή θα παρέχει πληροφορίες που οι γονείς και ο θεραπευτής μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να καθορίσουν το ιδανικό πρόγραμμα θεραπείας του παιδιού.

 

Άλλες αξιολογήσεις από θεραπευτές υγείας, (αναπτυξιολόγο, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή κ.α.) γίνονται δεκτές εφόσον βρίσκονται σε ισχύ εντός 12 μηνών.

 

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η θεραπεία είναι διαφορετική για κάθε παιδί. Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, γίνεται μέσα από το παιχνίδι και πολλές φορές στο πάτωμα. Ενώ ένα πιο δομημένο πρόγραμμα συστήνεται για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας. Συνήθως προτείνετε πρόγραμμα min 2 συνεδριών την εβδομάδα και παραπάνω, διάρκειας 30 με 45 λεπτά αναλόγως της διάγνωσης και της ηλικίας του παιδιού. Μικρότερος αριθμός των 2 συνεδριών την εβδομάδα δεν συστήνεται λόγω μεγάλης απόστασης της μιας συνεδρίας από την άλλη με αποτέλεσμα να δημιουργούνται κενά και να καθυστερεί η επιτυχή αποπεράτωση του προγράμματος. 

Τέλος, το ερώτημα πολλών γονιών είναι πότε ολοκληρώνεται η θεραπεία του παιδιού τους και πόσο θα διαρκέσει;

Η επιτυχία της θεραπείας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες:

  • τη σοβαρότητα του προβλήματος,
  • άλλα ιατρικά και κοινωνικά ζητήματα,
  •  αλλά και από τη δέσμευση και τη συνέπεια του γονέα και του παιδιού να ακολουθήσουν, να εφαρμόσουν τις οδηγίες και τις εργασίες που τους δίδονται στο τέλος κάθε συνεδρίας. 

 

Ένας λογοθεραπευτής μπορεί να προτείνει θεραπεία για οποιαδήποτε από τις ακόλουθες διαταραχές.

 

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΕΦΗΒΩΝ

 

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ

Ένα παιδί μπορεί να έχει δυσκολία στη χρήση των λέξεων για να εκφραστεί.

Ο λογοθεραπευτής, θα δημιουργήσει ένα μαθησιακό περιβάλλον έτσι ώστε, να ενθαρρύνει και να ενισχύσει την προσπάθεια του παιδιού να επικοινωνήσει.

Η ανταπόκριση του παιδιού μπορεί να είναι πολύ μικρή, από ένα μικρό ήχο, μια κίνηση, μια επαφή με τα μάτια, ή ακόμα και να δείξει μια συγκεκριμένη εικόνα για να εκφράσει την επιθυμία του. Το επίπεδο που το παιδί αρχίζει και επικοινωνεί είναι η πρώτη βάση. Στη συνέχεια εφαρμόζονται τεχνικές ενθάρρυνσης της ομιλίας για να μπορέσει το παιδί να επικοινωνήσει και να εκφράσει τις ανάγκες και τις επιθυμίες του.

 

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ

Όταν ένα παιδί δεν είναι σε θέση να κατανοήσει τι του λέτε, μπορεί να νιώθει απογοήτευση ή ακόμη και να αδιαφορεί.

Ένας λογοθεραπευτής, θα αξιολογήσει και θα βρει σε ποιο σημείο της κατανόησης υστερεί το παιδί , έτσι ώστε να απλοποιήσει το λόγο και να αλληλεπιδράσει με επιτυχία με το παιδί στο επίπεδό του.

 

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ

Μερικά παιδιά μπορεί να παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες που σχετίζονται με την ακουστική τους επεξεργασία. Όταν η ακουστική αντίληψη είναι παραποιημένη είτε λόγω ασθένειας, τραυματισμού, αναπτυξιακών διαταραχών ή και από άλλα προβλήματα ακουστικής επεξεργασίας αυτό μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στο σχολικό περιβάλλον, στο συναισθηματικό τομέα,  γνωστικά και κοινωνικά.

Πως καταλαβαίνουμε ότι ένα παιδί έχει δυσκολία στην ακουστική επεξεργασία;

Συνήθως, είναι τα παιδιά που πάσχουν από απροσεξία, απώλεια ακοής, έχουν δυσκολία ακοής σε θορυβώδη περιβάλλοντα, μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολίες στη γραφή και στην ανάγνωση, δυσκολία στο συντονισμό λεπτής κινητικότητας  και δυσκολία εκτέλεσης προφορικών εντολών.

Ένας λογοθεραπευτής θα αξιολογήσει τη φύση της διαταραχής ακουστικής επεξεργασίας και θα αναπτύξει ένα πρόγραμμα θεραπείας σε συνεργασία με το δάσκαλο του παιδιού για να μπορέσουν να την ελαχιστοποιήσουν ακόμη και στο σχολικό περιβάλλον.

 

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΚΑΤΑΠΟΣΗΣ

Τα βρέφη και τα πολύ μικρά παιδιά μπορεί να εμφανίζουν δυσκολία στο συντονισμό πιπιλίσματος, την κατάποση και την αναπνοή. Αυτή η δυσκολία μπορεί να έχει σημαντική επίπτωση στην ικανότητα του παιδιού να φάει με παραδοσιακά μέσα, όπως με το μπιμπερό ή στο θηλασμό. Ένα μικρό παιδί ακόμη μπορεί να έχει δυσκολία στη μετάβαση από τις βρεφικές τροφές σε πιο πολύπλοκες υφές τροφίμων.

 Ένας λογοθεραπευτής δουλεύει πολύ στην ενδυνάμωση των μυών του προσώπου, του στόματος και της γλώσσας για να προωθήσει την κατάλληλη υφή φαγητού στο στόμα και παράλληλα να ενισχύσει την ασφαλή σίτιση.

 

ΔΥΣΑΡΘΡΙΑ

Μερικά παιδιά με νευρολογικές διαταραχές, εμφανίζουν αδυναμία στο συντονισμό του στόματος, η οποία συμβάλλει στην ανακριβή τοποθέτηση των αρθρωτών (γλώσσα, χείλη, σαγόνι, παρειές κ.α.) για την ομιλία. 

Ο λογοθεραπευτής συμβάλλει στην ενδυνάμωση των μυών του στόματος και του προσώπου, στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και στην βελτίωση της σωστής τοποθέτησης των αρθρωτών προκειμένου, η ομιλία να είναι κατανοητή.

 

ΑΠΡΑΞΙΑ

Ένα παιδί μπορεί να παρουσιάζει δυσκολίες στην οργάνωση των κινήσεων του στόματος για να συνδέσει τους ήχους σε λέξεις, και τις λέξεις σε προτάσεις. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει ακατάληπτη ομιλία, καθώς και μια καθυστέρηση στην εκμάθηση της γλώσσας. Οι λέξεις που θέλουν να πουν, μπορεί να είναι στο μυαλό τους, αλλά δεν μπορούν να τις οργανώσουν και να τις εκφράσουν σωστά.

Ο λογοθεραπευτής, απλοποιεί τις λέξεις σε μικρότερα στοιχεία ήχου όπου, στη συνέχεια συνδέονται μεταξύ τους σχηματίζουν λέξεις και στη συνέχεια προτάσεις.

 

ΑΝΑΤΟΜΙΚΕΣ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

Μερικά παιδιά μπορεί να  παραπεμφθούν για λογοθεραπεία από τον ορθοδοντικό τους και αυτό μπορεί να οφείλεται σε λανθασμένες συνήθειες που διαταράσσουν την ευθυγράμμιση των δοντιών, σιδεράκια ή και από άλλα ορθοδοντικά μηχανήματα. Ο όρος «προέκταση της γλώσσας» και «μεσοδόντιο ψεύδισμα» μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει την ομιλία του παιδιού.

Ο σκοπός της παραπομπής για λογοθεραπεία είναι να βοηθήσει στο συντονισμός την ενίσχυση, τη βελτίωση της ομιλίας και της κατάποσης. Η ολοκλήρωση του προγράμματος είναι σημαντική για την σωστή παραγωγή του λόγου, την καλύτερη αναπνοή καθώς και στη μείωση πιθανότητας υποτροπής της ορθοδοντικής.

 

ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ

Όταν ένα παιδί εμφανίζει διαταραχές στη ροή του λόγο,υ για παράδειγμα κάνει συχνά επαναλήψεις μεμονωμένων φθόγγων, συλλαβών ή ακόμα και λέξεων (όπως κεκε….φάλι) ή ένα επίμονο κόμπιασμα σε ένα φθόγγο (κκκκ… κεφάλι) όπου η διαταραχή αυτή ονομάζεται τραυλισμός και συναντάται σε μεγάλο ποσοστό στη προσχολική ηλικία 2 ½ - 3 ½ ετών, στα πλαίσια της γλωσσικής τους ανάπτυξης, εδώ σε αυτή την ηλικία μπορεί να είναι φυσιολογικός και δικαιολογημένος αφού ο ρυθμός σκέψης είναι γρηγορότερος σε σχέση με την γλωσσική του ικανότητα. Στο 3ο  και 4ο  έτος η γλωσσική του ανάπτυξη είναι ραγδαία και το λεξιλόγιο του αυξάνεται σημαντικά. Στη συγκεκριμένη ηλικιακή περίοδο κάποιο σύμπτωμα μόνο τραυλισμού μπορεί με την επίδραση εξωγενών παραγόντων (όπως κακή διαπαιδαγώγηση, άσχημο ψυχολογικό κλίμα κ.α.) να μονιμοποιηθεί και ο τραυλισμός να λάβει χρόνιο χαρακτήρα. Αν λοιπόν οι φυσιολογικές για τη ηλικία δυσκολίες λόγου αυξηθούν σε συχνότητα, επιμείνουν και αρχίσουν να συνοδεύονται από μυϊκές συσπάσεις του προσώπου (τικ), παύσεις , μείωση, ή άρνηση της ομιλίας, το παιδί μπαίνε σε πρόγραμμα θεραπείας.

Ο λογοθεραπευτής αφού προσδιορίσει τον τύπο του τραυλισμού αναπτύσσει ένα ειδικό πρόγραμμα γι αυτό. Η συμμετοχή της οικογένειας είναι απαραίτητη για να εξασφαλιστεί η επιτυχία και η εφαρμογή των τεχνικών που έμαθε το παιδί.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

Πολλά παιδιά εμφανίζουν δυσκολία ανταπόκρισης σε κοινωνικές καταστάσεις.

Ο λογοθεραπευτής θα μπορούσε να βοηθήσει το παιδί να μάθει να χρησιμοποιεί τους κατάλληλους χαιρετισμούς ανάλογα με το περιβάλλον, να απαντάει στο τηλέφωνο, να παίρνει μέρος σε συζητήσεις ή παίζοντας διάφορα παιχνίδια ρόλων, προκειμένου να βοηθήσει το παιδί να λειτουργήσει και να ανταποκριθεί στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.

 

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Μέσα από ειδικά βοηθήματα εναλλακτικών τρόπων επικοινωνίας παιδιά με σοβαρή διαταραχή μη λεκτικής επικοινωνίας, διδάσκονται άμεσα ένα χρήσιμο λειτουργικό τρόπο επικοινωνίας, χωρίς αυτό να αμελεί την ομιλία. 

Ο λογοθεραπευτής βοηθάει στο να καθοριστεί το καλύτερο σύστημα επικοινωνίας για να επιτρέψει στο παιδί να επικοινωνήσει εγκαίρως σε διάφορες δραστηριότητες.