Blog /

ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ

ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ

IMAGE
Η γλώσσα μας δεν μαθαίνεται από μόνη της. Όταν, κάποια παιδιά έχουν καθυστέρηση λόγου και ομιλίας, δεν είναι μόνο η ώρα της λογοθεραπείας που θα παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της ομιλίας των παιδιών αλλά, και το πώς οι γονείς και τα άτομα που περνάνε πολλές ώρες με τα παιδιά αλληλεπιδρούν, έτσι ώστε να τους παρέχουν δραστηριότητες ενισχύοντας την γλώσσα. Η γλώσσα διδάσκεται κάθε μέρα, όλη μέρα σε κάθε δραστηριότητα που συμμετέχει το παιδί.. Σήμερα, θα σας δώσω κάποιες συμβουλές για το πώς ενισχύονται οι γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών κατά την διάρκεια καθημερινών δραστηριοτήτων, όπως, όταν το παιδί παίζει στο πάρκο. Αυτές οι συμβουλές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από γονείς, φροντιστές, εκπαιδευτικούς, λογοθεραπευτές και άλλους επαγγελματίες που δουλεύουν με μικρά παιδιά στο πάρκο ή στη παιδική χαρά. Πρίν πάτε στο πάρκο Προτού ξεκινήσετε για να πάτε στο πάρκο, Αρχίστε να δουλεύεται την γλώσσα. Μπορείτε να πείτε στο παιδί σας, νωρίτερα εκείνη την ημέρα που θα πάτε στο πάρκο. Μπορείτε να μιλήσουμε για τις διάφορες δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε στο πάρκο. Ανάλογα με το αν το παιδί σας έχει λεκτική ή μη λεκτική επικοινωνία, μια καλή ιδέα για το παιδί θα ήταν να του δείξετε κάποιες φωτογραφίες από το πάρκο πριν ακόμα πάτε και να συζητήσετε για όλα όσα πρόκειται να κάνετε ή να δείτε εκεί. Στην πραγματικότητα, ένα εργαλείο που θα χρειαστείτε είναι η φωτογραφική σας μηχανή, ώστε να τραβήξετε φωτογραφίες, για να μπορέσετε αργότερα να συζητήσετε για αυτά που είδατε.
Στο δρόμο για το πάρκο Πώς να φτάσετε στο πάρκο σας, Περπατήστε, Οδηγήστε, Όποιον τρόπο κι αν πάρετε, μπορείτε επίσης να εργαστείτε με τη γλώσσα στο δρόμο σας. Μπορείτε να μιλήσετε για ό, τι «βλέπετε» και «ακούτε» στο δρόμο. Έχοντας τη φωτογραφική μηχανή μαζί σας βγάλτε φωτογραφίες από μερικά πράγματα που βλέπετε στο δρόμο προς το πάρκο, έτσι ώστε να μπορείτε να δείτε τις εικόνες αργότερα και να μιλήσετε περισσότερο για τα πράγματα που «βλέπουμε» και «ακούμε».
Όταν φτάσετε στο πάρκο Όταν φτάσετε στο πάρκο, μπορείτε είτε να αφήσετε το παιδί σας να τρέξει ελεύθερα καθώς το ακολουθείτε, ή να του δώσετε επιλογές για το τι μπορεί να κάνει στο πάρκο. Αυτό θα εξαρτηθεί από τους συγκεκριμένους στόχους που θέλετε να δουλέψετε , ενώ βρίσκεστε στο πάρκο. Για κάποια παιδιά που έχουν καθυστέρηση ομιλίας και είναι ελάχιστα λεκτικά ή μη λεκτικά, θα μπορούσατε να εργαστείτε πάνω σε εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας με διάφορες μεθόδους όπως μέσω του συστήματος επικοινωνίας ανταλλαγής εικόνων ή συμβόλων και άλλους μεθόδους που ενισχύουν την λεκτική επικοινωνία (π.χ. PECS, MAKATON). Μπορείτε, επίσης να εργαστείτε πάνω στην επιλογή αποφάσεων για τα λεκτικά παιδιά, αν θέλετε να δουλέψετε πάνω σε αυτό. Για παράδειγμα, το παιδί σας πρέπει να χρησιμοποιήσει μια σωστή, ολοκληρωμένη πρόταση για να ζητήσει την επόμενη δραστηριότητα που θα θέλει να κάνει αφού του επιδείξουμε αρχικά τον τρόπο, όπως "θέλω να πάω στις κούνιες παρακαλώ." Χρησιμοποιήστε στρατηγικές Αν το παιδί σας κινείται από περιοχή, σε περιοχή μέσα στο πάρκο, φροντίστε να χρησιμοποιήσετε τις στρατηγικές που αναφέρονται παρακάτω: Εγώ, Εσύ, Περιγραφές, Επεκτάσεις πρότασης, και Επαναλήψεις. Σχολιάζοντας και κάνοντας Ερωτήσεις. Δώστε το σωστό Μοντέλο της ομιλίας και Ενθαρρύνετε την ομιλία. Καθώς το παιδί παίζει, χρησιμοποιήστε τις ακόλουθες στρατηγικές κατά περίπτωση:
  1. Χρησιμοποιήστε το «Εγώ»: «Εγώ κάνω κούνια!», «Εγώ ανεβαίνω στη τσουλήθρα!».
  2. Χρησιμοποιήστε το «Εσύ»: «Εσύ κάνεις κούνια!», «Εσύ σκαρφαλώνεις στον τοίχο!», «Εσύ ανεβαίνεις στη γέφυρα!».
  3. Περιγράψτε: «Κοίτα, την ΜΕΓΑΛΗ, ΚΟΚΚΙΝΗ τσουλήθρα. Φαίνεται τόσο ΑΠΟΤΟΜΗ!»
  4. Σχολιάστε : Κάνετε σχόλια σχετικά με το, τι βλέπετε. Σχολιάστε τα σκυλιά που υπάρχουν γύρω σας, ή ακόμα και το, τι κάνουν τ’ άλλα παιδιά γύρω σας.
  5. Επεκτάσεις πρότασης: Παιδί: «Κάνω κούνια!», Φροντιστής: «Ναι, είσαι στον αέρα! Πετάς στον αέρα ψηλά!».
  6. Επαναλήψεις: Παιδί: «Βλέπω ένα γαβ!», Φροντιστής: «Ναι, βλέπω ένα σκυλάκι!»
  7. Δώστε το σωστό μοντέλο που θέλετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί, ενθαρρύνετε το, να το χρησιμοποιήσει σωστά και μην ξεχάσετε να το επιβραβεύεστε.
Ανάλογα με την περίπτωση, απαιτήστε την ομιλία Όταν το παιδί, έχει ανάγκη από τη βοήθεια σας στο πάρκο, ανάλογα με την περίπτωση, υποχρεώστε το να χρησιμοποιήσει την ομιλία. Όταν θέλει να το σπρώξετε στη κούνια εκείνο μπορεί να το ζητήσει μονολεκτικά πχ «σπρώξε». Εσείς πρέπει να του δώσετε το σωστό μοντέλο απαιτώντας να σας το ζητήσει ολοκληρωμένα και ευγενικά π.χ. «Σε παρακαλώ, σπρώξε με!» Όταν πεινάσει και θελήσει κάτι να φάει πχ. το τοστ του, απαιτήστε να το ζητήσει μόνο του πχ. «Τοστ, παρακαλώ» ή «Μπορώ να έχω το τοστ, παρακαλώ!» κλπ
Ενισχύστε τις κοινωνικές δεξιότητες Το πάρκο είναι ένας πολύ, καλός τρόπος για να δουλέψετε πάνω σε κοινωνικές δεξιότητες με τους ενήλικες ή με άλλα παιδία της ηλικίας του. Χρησιμοποιώντας και ενισχύοντας τους παρακάτω βασικούς κοινωνικούς τομείς: τη βλεμματική επαφή, έναρξη θέματος, συντήρηση θέματος, το κλείσιμο θέματος, προσωπικό χώρο, την ανταλλαγή, κάνοντας και απαντώντας σε ερωτήσεις, κλπ. Θα πρέπει πρώτα να διδάξετε και να δείξετε το σωστό τρόπο στο παιδί για να το βοηθήσετε να αλληλεπιδράσει κοινωνικά με τα’ άλλα παιδιά της ηλικίας του. Εάν έχετε ένα παιδί με καθυστέρηση λόγου και ομιλίας, καλό θα ήταν να ζητήστε κάποιες συμβουλές σχετικά με τον τομέα αυτό από τους ειδικούς που δουλεύουν με το παιδί σας και να δουλέψετε πάνω σε αυτό.
Δουλέψτε πάνω στο να κάνει ερωτήσεις και να απαντάει
Μπορείτε να κάνετε μια σειρά από ερωτήσεις στο παιδί σας για να δουλέψετε πάνω στην κατανόηση του λεξιλογίου, ενώ εκείνο παίζει σε διάφορα σημεία του πάρκου. Πόσα παιχνίδια υπάρχουν; Πού είναι η μεγάλη τσουλήθρα; Ποιος είναι στις κούνιες; Τι χρώμα είναι η τραμπάλα; Πώς θα φτιάξετε πύργο από άμμο; Τι χρώμα είναι ο κουβάς; Μπορεί, παράλληλα το παιδί να εξασκηθεί εδώ κάνοντας σε σας ερωτήσεις. Ενίσχυση Λεξιλογίου (ρήματα, ουσιαστικά, και Βασικές Έννοιες) Δουλέψτε στην ενίσχυση λεξιλογίου στο πάρκο. Μερικά παραδείγματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Ουσιαστικά: Κούνιες, κάθισμα, αλυσίδα, σκάλες, σκάλα, τραμπάλα, γέφυρα, άμμο, ρόδα, το νερό, κουβάς τσουγκράνα κλπ.. Ρήματα: Τσουλάω, σπρώχνω, τραβάω, πηγαίνω, ανεβαίνω, κατεβαίνω, τρέχω, πηδώ, κολλάω, χτίζω, μετακινώ, παίρνω, ρίχνω κλπ.. Έννοιες: Περισσότερο, λιγότερο, ψηλότερα, γρηγορότερα, πάνω, κάτω, γρήγορα, αργά, με, μακριά, κοντά, μέσα, ανάποδα, δεξιά, αριστερά, μεγαλύτερο, μικρότερο, χρώματα, αριθμοί κλπ.. Μετά την βόλτα στο πάρκο Θυμάστε που σας ζήτησα να έχετε μαζί σας τη φωτογραφική μηχανή; Αφού, γυρίσετε στο σπίτι σας, περάστε τις φωτογραφίες στον υπολογιστή, και στη συνέχεια εκτυπώστε τες. Χρησιμοποιήστε τις εικόνες, για να μιλήσετε με το παιδία σας για το παρελθόν. Συζητήστε για όλα τα διαφορετικά πράγματα που έκανε, τι του άρεσε και τι όχι,. Συζητήστε σχετικά με το τι είδε και τι άκουσε. Μπορείτε επίσης να φτιάξετε ένα μικρό βιβλίο για τη βόλτα στο πάρκο με τις εικόνες που βγάλατε. έτσι ώστε να μπορέσετε να το διαβάζετε ξανά και ξανά. Αυτό το άρθρο έχει ως στόχο να σας δώσει μερικές ιδέες για το πώς να δουλέψετε το λόγο και την ομιλία στο πάρκο. Υπάρχουν τόσες πολλές άλλες έννοιες της γλώσσας που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στο πάρκο, όπως κάθε πάρκο έχει διαφορετικό εξοπλισμό και κάθε παιδί έχει διαφορετικούς στόχους. Ελπίζω, να σας φανούν χρήσιμες οι συμβουλές και να ξεκινήσετε με «μια βόλτα στο πάρκο». Καλή διασκέδαση!